twitter

20 Ocak 2015 Salı

Fransız Müslüman eski NBA oyuncusu Tarıq Abdul-Wahad Charlie Hebdo katliamı ile ilgili konuştu


Sacramento’dan Orlando’ya Denver’dan Dallas’a uzanan 12 Yıllık NBA kariyerinden sonra San Jose’de Lincoln HS’yi çalıştırarak basketbol kariyerine devam eden Tariq Abdul-Wahad, Fransa’da son dönemde yaşanan terör olaylarına ilişkin İslam’ın barış dini olduğunu savunan açıklamalarda bulundu.

Trajik olay hakkında HoopsHype’a konuşan Fransız basketbol adamı ifade özgürlüğü, Fransa’da İslam ve Politika hakkında açıklamalarda bulundu.

Paris’teki saldırıyı duyduğunda ilk tepkin ne oldu?

Tarıq Abdul-Wahad: Herkes gibi ben de çok şaşırdım ve şok oldum tabii ki. Masum insanların hayatlarını kaybettiği her olay, alışmamızın imkânsız olduğu şok edici bir durumdur. Fransa’da ya da başka bir yerde olmasının önemi yok.  Hepimizin hayatı kutsaldır ve birileri tarafından mahvedilmemeli aksine kutsanmalıdır. Düşüncelerimiz ve dualarımız trajik olayda hayatını kaybeden kurbanlar için olmalıdır.

Böyle bir şey nasıl olabilir?

Tarıq Abdul-Wahad: Bir fikrim yok. Dinimde şiddetin nasıl yorumlanacağı hakkında bir uzman değilim. Ben İslam’ı bu şekilde anlamıyorum, benim anlayışımda sana ya da dinine hakaret ettiği için birisini öldürmek yok. Geçmişte Peygamberimize karşı yapılan sayısız alay, hakaret hatta saldırı var O bunlara karşı sürekli bir sabır içinde oldu ve barış çerçevesinde kaldı. O zamanlar yapılanlar, karikatür çizmekten çok daha ağır şeylerdi.  Dürüst olmak gerekirse bir Müslüman’ın dini nasıl böyle anladığını anlayamıyorum. Her hangi bir din için bu tip bir davranışın yapılması bana delilik gibi geliyor. Özellikle de kendi inancına göre yaşamana saygı gösteren ve bu konuda haklara sahip olduğun bir ülkede yaşıyorsan.  

Kareem Abdul-Jabbar’ın Times dergisinde yer alan bir makalesinde bu tip saldırıların din ile ilgili olmadığını söylemekten yorulduğuna dair bir yazı var bu durum senin için de aynı mı?

Tarıq Abdul-Wahad: Bay Kareem Abdul-Jabbar önemli noktaya değiniyor. Bu rezil şiddet olayları dinden ziyade politik bir anlayışa daha çok sahip gözüküyor. Bu insanlar maneviyat ve sevgiden soyutlanmışlar. Ben herhangi bir dini düşündüğümde sevgi, merhamet, daha iyi bir insan olmak gibi konuları aklıma getiriyorum masum insanları öldürmeyi değil. Sosyopolitik açıdan hayret verici olan bu olayda insanların bireysel olarak bu suçu işleyebilmelerini dinin kendi doğasından çok bu insanların dini anlamadaki yetersizliklerine ve cahilliklerine bağlıyorum. Yani evet, bazen Müslümanların beyni yıkanmış fanatikler olmadığını açıklayabilmek gerçekten zor bir konu olabiliyor.

Hz. Muhammed’in karikatürlerini Charlie Hebdo’da gördüğünde neler hissettin? Tahrik edici buldun mu?

Tarıq Abdul-Wahad: Onların bu konuda tahrik edici bir yaklaşımda bulunmalarıyla bir sorunum yok. Bu hakları var. Benim de bu hakka karşı çıkma hakkım var yani gönül rahatlığıyla ben de bu karikatürlerin tahrik edici ve tatsız şeyler olduğunu söyleyebilirim.

Amerika ile karşılaştırırsan Fransa’da İslam’ın kabul edilişi ve anlaşılması nasıl sana göre?

Tarıq Abdul-Wahad: Bu soru bir doktora tezinde yanıtlansa daha doğru olabilir. Fakat benim gördüğüm kadarıyla birçok batı ülkesi politik olarak sağa doğru kayma gösteriyor. Bu durum azınlıklar ve başka ırka mensup kişiler için Avrupa’da ya da başka bir yerde pek olumlu bir durum değil.
Müslümanlar Fransız toplumunun bir parçasıdır. Müslümanlar savaşlardan sonra ülkenin kurulmasında yardımcı oldular, ülke için savaştılar, Fransa’yı özgürleştirdiler ve bazıları bu ülke için öldüler. Fransız toplumundaki Müslüman nüfusu saklayıp görünmez kılarsanız İslam’ın bir düşman olarak görülmesine yardımcı olmuş olursunuz. Buna ek olarak bir gerçek de şudur ki Fransa’nın karanlık kolonyal tarihini de bir kenara atamayız. Müslüman toplum Fransa’da genel nüfusun %10’unu oluşturmaktadır ve önemli bir sosyolojik etkiye sahiptir.
Amerika’da ise durum biraz farklıdır. Din özgürlüğü ülkenin kurulmasında temel taşlardan biriydi. Amerika’da Müslümanların çoğu kendi haklarını ve başkalarının haklarını koruma konusunda oldukça aktif bir tutum sergiliyor. Tabii ki bu bazı delilerin saçmalamayacağı anlamına gelmiyor. Boston’u unutmuş değiliz.
Maalesef bu durum Afganistan, Irak, Suriye ve Filistin konuları düşünülerek küresel manada değerlendirilmeden okunamaz. Jeopolitik olaylar artık borsa gibi ve küresel olarak her olay birbiriyle ilintili.
Bir insan olarak umduğum tek şey özellikle de çocuklarımı düşünerek bunu söylüyorum; insanların anlamsız şiddet yerine birbirleriyle konuşmayı tercih etmeleridir.
Ben Charli’yim demek bu konuda dergiyi ve kurbanları desteklemek amaçlı kullanılan bir eylem gibi duruyor. Benim konuya bakışım ise biraz daha farklı. 
Ben Charlie değilim çünkü saygıya inanıyorum. Ben terörist değilim çünkü barışa inanıyorum.

Birçok insanın İslam’a negatif bakmasının sebebi nedir sizce?

Tarıq Abdul-Wahad: İslam dünyada en hızlı büyüyen din olarak gözüküyor. Silahlı çatışmaların birçoğu İslam ülkelerinde ve Müslüman bölgelerinde yaşanıyor. Çoğu zaman Müslümanların birbirleriyle ya da başkalarıyla savaştığını duyuyoruz. İslam batıda Müslüman olmayanlar tarafından çok iyi bilinmiyor. Medya bilgilendirmek zorunda fakat İslam bu çerçevede izleyiciye öcü olarak gösterilmektedir. Müslümanlar olarak bu durumu değiştirmek için daha iyi işler yapmalıyız ve kendimizi eğitmeliyiz. Müslümanların çoğunun barışçıl olduğunu dünyaya göstermeliyiz.

Batının sağa doğru ilerlediğini söyledin. Uçuk sağ görüşün yükselmesi hakkında ne diyorsun?
Fransa’da milliyetçi parti bir süredir meydanda yeni bir şey değil. Onların tehlikeli bir zehir olduğunu düşünüyorum. Nitekim gizli acayip amaçları olan bir ajandaları var.
Gelecek için çok iyimser değilim ama umutluyum ve olayların farkındayım. 1998 Dünya Kupası kazanıldığında oluşan harmoniye yeniden ihtiyacımız var. Azınlıkların ülkede hoş karşılandığına dair inancın yeniden büyümesi gerekiyor. Fransa için birlik en iyisi olacaktır.


Röportajın tamamı için: http://hoopshype.com/interviews/sierra/tariq-abdul-wahad-it-is-sometimes-tough-to-have-to-explain-that-muslims-are-not-all-indoctrinated-fanatics



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder