twitter

1 Aralık 2014 Pazartesi

EFSANE EFES PİLSEN KADROSU 1999-2000


1999-2000 sezonu Avrupa’da futbol ve basketbolda kulüpler bazında Türk sporunun altın çağıdır. 17 Mayıs 2000’de Galatasaray’ın UEFA Kupası’nı aldığını herkes bilir, takdir eder. Bu tarihi başarının yaklaşık 1 ay öncesinde Efes Pilsen'in Fransız takımı Asvel’i çeyrek finalde eleyerek Euroleague’de Final Four’a kalma başarısı ise pek hatırlanmaz.


Ben de o dönemi pek net hatırlayamasam da mahallede dönen “abimler yarı finaller için Selanik’e gidecekler, Efes Pilsen Avrupa Şampiyonu olacak” muhabbetlerini çok iyi biliyorum. O zamanlar içimden büyüyünce ben de gideceğim şu Final Four’a diye geçirmiştim. Yaş 10 civarı, o yaşlarda üst sokakla maç olsa Madrid deplasmanına gider gibi hissediyorsun. Bu arada ben bu satırları yazarken yıl 2014 ve henüz bir Türk takımının yer aldığı, gidilecek bir Final Four yaşayamadık.

Ben de Hidayet Türkoğlu'na hayranım o ara, iki sokak aşağıda oturuyormuş, annesi keçi sütüyle beslemiş o yüzden uzamış, geleceğin yıldızı olacakmış gibi laflarla kafama yer etmiş Efes’in genç oyuncusu. Hido'yu ailesine yaptırdığı apartmanın yanında bir kez görmüş ama konuşmaya çekinmiştim. İlk olarak  Cine 5'te Efes maçlarında Hido'yu izlemeye başladım. Sonra bizim mahallenin Hido'su, Ender Bilgin anlatımıyla Kanal D’de Sacramento maçlarını izlerken çok gece uykusuz bıraktı beni. İbrahim Kutluay’a başlarda ısınamasam sonra alışmıştım. Perdeden çıkıp attığı üçlükleri okul bahçesinde denerken yüzde 20 olan isabet oranım yüzde 10’a kadar da düşmüştü. Ama onun stilinde atmanın tadı başkaydı; varsın yüzdem düşük olsun. Oyun kurucu Boşnak asıllı bir Hırvat; Damir Mulaömerovic. Biraz dağınık bir görüntüsü var ama yeri geliyor takımı da tek başına sırtlıyor. Teyzemden duyduğum Naumoski kadar iyi değil lafına o dönem anlam veremesem de Mula, Galatasaray’lı Kerem Tunçeri ile birlikte en sevdiğim oyun kurucu olmuştu. Pick and Roll oyununda tam bir uzman olan Mula’nın skora katkısı da azımsanmayacak derecede iyiydi. Nitekim Avrupa sayı kralı İbrahim Kutluay’ın sayı istatistiğindeki düşüş sayı hanesini Mula ile paylaşmasından ötürü olmuştu.

Takımın Türk yıldızlarından birisi de Ferrari Ömer Onan'dı. Ribaund alındıktan sonra ışık hızıyla fast break’e çıkan oyuncu, “kelepçe” Alper Yılmaz gelene kadar savunmada başrol oyuncusu olarak Efes’te yerini almıştı. Rakibin en önemli oyuncusuna skor limiti verip (10 sayıyı aşamayacak gibi) çoğunda da  oyuncuyu o sayının altında tutmayı başarırdı. Navarro’yu çıldırttığına bizzat şahit olmuştum. Pota altında Peja Drobnjak vardı. Oyununu pek hatırlamıyorum ama Hüseyin Beşok ile iyi bir ikili olmuşlardı. Hüseyin daha şuta dayalı yumuşak bir uzun Drobnjak ise pota altına gereken sertliği getiren adam rolündeydi. Bir de sonra Seattle’a NBA’e gittiğini hatırlıyorum.

Takım, yıldızlar topluluğu gibi görünse de Hidayet o dönem yalnızca 21 yaşındaydı İbrahim Kutluay her ne kadar Avrupa Sayı Kralı olsa da AEK, Panathinaikos tecrübelerinden yoksundu. Mula ve Drobnjak dışındaki yabancılardan da hafızam da yer etmediklerinden çok katkı alınmadığını varsayıyorum. ( Koraç Kupasında Conrad Mc Rae’yi bilmeyen yok sonuçta.) Efes, Mirsad’ı NBA’e yollamıştı ve Aydın Örs’ten boşalan başantrenörlük koltuğunda nispeten tecrübesiz bir isim Ergin Ataman oturuyordu.

Ergin Ataman dar bir rotasyona sahip Efes Pilsen’i önce gruptan çıkardı sonra Alba Berlin’i geçti ve çeyrek finalde 1997’de elendiği Asvel’i yenerek Final Four’a taşımayı başardı. Zaten sonrasında dar rotasyon Ergin Ataman’ın uzmanlık alanı olacaktı. Elindeki "size" olarak en iyi savunmacı Hidayet’ti. Gruplardan sonra 2. Tur maçında Alba Berlin karşısında PF Vendel Alexis’i ona vermişti çünkü Drobnjak’ın ayakları yavaş kalıyordu. Hidayet Panathinaikos maçında ise PG Bodiroga’yı savunmakla görevlendirilmişti. Çünkü boyuna göre top hakimiyeti en iyi olan uzun oyuncu yine Hidayet’ti. Maalesef Efes Pilsen’in çabası Bodiroga ve Pana’yı durdurmaya yeterli olmadı ve yarı finalde Obradovic’in ekibine boyun eğdiler. 3. Lük maçında CSKA’yı yenerek ülkemize Avrupa 3.lüğünü getirerek 2000 yılının medar-ı iftiharlarından birisi de Efes Pilsen oldu.

Kadroda önemli katkı vermiş ama benim yaş itibariyle net hatırlayamadığım isimler de vardır. O nedenle bu başarıda emeği geçmiş efsane kadronun tek tek isimlerini buraya yazmak gerekli diye düşünüyorum. Yıllardır onca yatırıma rağmen Final Four göremeyen takımlarımıza da örnek teşkil etmesini diliyorum.


EFES PİLSEN 1999-00:
Hüseyin Beşok
Hidayet Türkoğlu
İbrahim Kutluay
Damir Mulaomerovic
Predrag Drobnjak
Rickie Winslow
Ömer Onan
Arda Vekiloğlu
Nedim Dal
Bora Sancar
Marc Jackson
Kareem Reed
Tufan Ersöz
Antrenör: Ergin Ataman (Takımı Aralık’ta devralmıştır)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder